Tag: bilsete

Sikrere med bakovervendt sete

Ideen med bakovervendte bilseter for barn kom fra Sverige på 1960-tallet, fra professor Bertil Aldman på Chalmers Teknologiske Universitet i Göteborg. Professor Aldman ble inspirert av spesialseter som astronautene om bord i Gemini benyttet under oppskyting og landing. Disse spesialsetene var formstøpt for å fordele G-kreftene over hele ryggen. Prinsippet bak bakovervendte barneseter er nøyaktig det samme. Ved en frontkollisjon tar hele barnets rygg belastningen ved sammenstøtet, ikke bare den mye svakere nakken.

Sverige først

Takket være professor Aldman ble de bakovervendte barnesetene tatt i bruk i Sverige mye tidligere enn andre steder. Fordelene gjenspeiles i kollisjonsstatistikken. Forskning fra forsikringsselskapet Folksam viser at risikoen for at et lite barn omkommer eller blir alvorlig skadet, er fem ganger større i et forovervendt sete enn i et bakovervendt sete.

Sammenligner man svensk kollisjonsstatistikk med andre land hvor barna som oftest sitter forovervendt, er forskjellen oppsiktsvekkende.

barnedødelighet-i-bil


Dokumentering av forskjellen

Volvo har samarbeidet med professor Aldman helt siden han ble involvert i barnesikkerhet. En av fruktene av dette samarbeidet var det bakovervendte barnesetet som ble lansert av Volvo i 1972 – en premiere i bilindustrien. Volvo Traffic Accident Research Team har undersøkt og samlet inn data fra svenske trafikkulykker som involverer relativt nye Volvoer helt siden tidlig på 1970-tallet. Teamets funn legges inn i en database som per i dag har dokumentert mer enn 42 000 kollisjoner som involverer mer enn 70 000 mennesker. En unik kilde for forskere som ønsker å etablere flere fakta om barnesikkerhet.

Studert tusenvis av tilfeller

I årene mellom 1976 og 2012 var mer enn 6500 barn i alderen 0–15 år involvert i slike kollisjoner. I samme periode økte bruken av sikkerhetsbelter og barneseter dramatisk, fra ca. 25 % i 1976 til nesten 100 % de 10 siste årene. Risikoen for at et barn skal skades som passasjer i bil, har sunket kontinuerlig de senere årene, både som resultat av økt bruk av belter og forbedret kjøretøysikkerhet.

Økt beskyttelse

Effekten av økt bruk av sikkerhetsbelter gjenspeiles tydelig i skadestatistikken. Hvilken type beskyttelsessystem som brukes, er tydeligvis svært viktig. Når det gjelder å forhindre moderate skader på barn i alderen 0–15 år, gir bruk av et voksent sikkerhetsbelte ca. 68 % bedre beskyttelse enn ingen sikring i det hele tatt. Tilsvarende skadereduserende effekt, sammenlignet med de som ikke var beskyttet, er så høy som 90 % for barn som bruker bakovervendte barneseter, og 77 % for barn som bruker setepute med eller uten rygg. Det er også viktig at barn benytter den type barnesikring som passer for deres alder, høyde og vekt.

Beltesete (Gruppe II+III)

Når barnet ditt blir stort nok, er det på tide å skifte til et forovervendt barnesete. Barn mellom 15 og 36 kilo skal alltid festes med bilens egne setebelter. Noen av barnesetene kan festes med ISOFIX, men da kun i kombinasjon med bilens setebelter. ISOFIX skal med andre ord aldri brukes som eneste feste for barneseter beregnet for barn over 15 kg. Hvis ISOFIX brukes i sammenheng med et beltesete, kalles løsningen ISOFIT.

Når barna vokser ut av beltesetet bør de bruke bilpute frem til de er 150 cm høye eller veier mer enn 36 kilo.

Bakovervendt så lenge som mulig

Noen av setemodellene i gruppe II+III dekker også gruppe I. Det betyr at man kan få kjøpt seter som man bruker bakovervendt til barn mellom 9 og 18 kilo, og deretter kan man snu setet og bruke det som forovervendt sete. Det er imidlertid viktig å påpeke at barn er tryggest når de sitter bakovervendt. Derfor er det lurt å vente så lenge som mulig med å snu barnesetet. Den typen seter som både brukes i vektgruppe I, II og III har som regel integrerte belter eller spesialputer som kun skal brukes når barnet er innenfor vektgruppe I. Husk å lese bruksanvisningen på ditt barnesete nøye.

Retning: Alltid forovervendt

Vektgruppe: II+III

Barnets vekt: 15-36 kg

Barnets alder: Fra ca 4 år og til barnet ikke lenger har plass i stolen

Seterygg er viktig

Gode belteseter gir beskyttelse ved alle type kollisjoner, også sidekollisjon. Seteryggen gir også god beskyttelse, så det er tryggest å beholde denne så lenge du kan. Det betyr at rene seteputer uten rygg ikke er så gode som belteseter med rygg. Vær nøye med festing av beltet.

Det er alltid ditt ansvar å feste ditt barns setebelte. Sørg for at det er festet korrekt og at det er stramt nok. Du må under ingen omstendighet la barnet ditt feste beltet selv. Du kan lese mer om riktig sikring med beltet her.

Integrert barnesete

Noen biler, inkludert en rekke Volvo-modeller, har sine egne, integrerte barneseter – en svært brukervennlig form for barnesikring. I biler uten hodestøtter vil et barnesete med ryggstøtte sørge for støtte til barnets hode ved en kollisjon bakfra. Barneseter av disse typene er dessuten mer komfortable å sitte i for barna og for barnets ben. Sidestøtter innebygget øverst på ryggstøtten gir sideveis støtte til hodet, spesielt når barnet sover. Ulike typer sidestøtte i brystregionen sørger også for at barnet sitter mer komfortabelt og med bedre støtte, avhengig av barnets størrelse og adferd. Ryggstøtten i barnesetet kan også bidra til at sikkerhetsbeltet ligger komfortabelt på plass midt over skuldrene.

Barnesete (gruppe I+II)


Når barnet ditt vokser ut av babysetet, finnes det to grupperinger av bakovervendte barneseter du kan velge mellom:

  1. Barneseter som kun dekker vektgruppe I (9-18 kg) – kan både være beltefestede og ISOFIX-sertifiserte.
  2. Barneseter som dekker både vektgruppe I og II (9-25 kg) – må festes med belte på grunn av barnets tyngde.

Bakovervendt er alltid tryggest, og barnet ditt bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, og helst til det er minst 4 år, eller vokser ut av setet.

Noen bakovervendte barneseter dekker også vektgruppe 0+ (0-13 kg). Vi anbefaler allikevel at alle barn sitter i babysete frem til de er 9 kg, da de er designet spesielt for babyer og vil kunne tilby bedre liggestilling.

Husk at bakovervendte barneseter aldri må monteres foran en aktiv kollisjonspute!


Retning: Bakovervendt, forovervendt, og kombiseter
(kan stilles begge veier)

Vektgruppe: I+II (9-25 kg)

Barnets vekt: 9 – 25 kg

Barnets alder: Ca. 12 måneder til 4,5 år (18 kg)/7 år (25 kg).

Ofte stilte spørsmål om bakovervendte seter

Hvor lenge skal barn fortsette å bruke bakovervendte seter?

Små barn bør bruke bakovervendte seter så lenge som mulig. Et barn bør først gå over til et forovervendt sete når det har vokst ut av setet sitt, eller når hodet rekker over toppen av setet. Det anbefales at barn fortsetter å bruke bakovervendte seter til de er fire år gamle, gjerne lenger. Jo eldre barnet er, jo sterkere har nakken vokst seg. Og jo høyere barnet er, jo relativt mindre vil hodet være i forhold til resten av kroppen. Barnets sikkerhet påvirkes ikke av at barnet ikke får strukket bena helt ut.

Hvorfor er bakovervendte seter så viktig?

Fordi barnets sårbare nakke ikke tåler belastningen hvis hodet skytes forover i en frontkollisjon. I et forovervendt sete er nakken utsatt for svært sterke krefter. I et bakovervendt sete fordeles disse kreftene over hele barnets rygg og hode. Kreftene som oppstår i kollisjoner bakfra er vanligvis ikke så sterke.

Hva skal jeg tenke på når jeg kjøper et barnesete til bilen?

Setet må passe i bilen din. For å være sikker på at setet passer i din bil bør du prøve å feste setet i bilen før du kjøper det. Ansatte i butikker som selger barneseter hjelper deg gjerne. Setet må ha riktig typegodkjenning med merke.

Kjøper du et brukt sete er viktig at setet er relativt nytt og uten skader. Setet må ikke ha vært i en kollisjon! Barneseter har en begrenset levetid på 8-9 år, da materialene i setet svekkes over tid.

Hvordan monterer man et bakovervendt barnesete?

Det er viktig at du følger instruksjonene nøye. De vanligste festemåtene er enten med bilens egne belter eller med bruk av en base festet med bilbeltet eller ISOFIX.

Hva er ISOFIX?

ISOFIX er et standardisert forankringssystem som ofte gjør det enklere å montere barneseter i bil. De stive ISOFIX-festene gir bekreftelse (klikkelyd og grønt varsel) når installasjonen er gjort korrekt.

Hvor er det sikreste stedet for barnet i bilen?

De fleste plasserer barnesetet i baksetet, mens noen foretrekker å ha barnet innen rekkevidde, altså i passasjersetet foran. Dersom det er en aktiv kollisjonspute foran dette setet, må̊ barnesetet ikke plasseres der, da er baksetene eneste mulige plassering.

I noen biler kan passasjerkollisjonsputen kobles ut ved behov. Bilen din kan ha en bryter for dette formålet – sjekk instruksjonsboken.

Kan man være helt sikker på at kollisjonsputen virkelig er utkoplet eller deaktivert?

De fleste moderne biler har mulighet for å deaktivere airbagen i passasjersetet foran. Det er viktig å sjekke om bilen har denne funksjonen. Les instruksjonsboken, her vil det stå forklart hvordan man kobler ut airbag hvis dette er mulig. Hvis du er det minste i tvil om kollisjonsputen virkelig er utkoblet, må du kontakte en autorisert forhandler.

Utgjør det noen risiko hvis for eksempel barnet leker med en dukke eller ser film på en håndholdt enhet?

Løse gjenstander kan bli farlige prosjektiler i en kollisjon. Ved en bråstopp oppstår det bevegelsesenergi. Dette er noe vi føler på kroppen. Under en kraftig oppbremsing vil passasjerer og løse gjenstander fortsette i samme fart som før, mens bilen stopper momentant. Resultatet er at passasjerene og gjenstandene slynges forover i bilen.

Derfor er det veldig viktig at både barn, dyr og andre løse gjenstander i en bil er godt sikret. Et barn som er usikret i bil utgjør både en fare for seg selv og for alle andre passasjerer.

Hva gjør jeg hvis barnet ikke vil sitte i setet sitt?

Det kan være mange ting som gjør at barnet ikke er fornøyd i setet. Prøv å finne ut om det er noe som plager barnet ditt. Snakk med barnet. Ta gjerne en stopp og strekk på beina.

I Sverige finnes en sertifisering som kalles Plusstest. Hva er dette?

En Plusstest er en frivillig sertifisering som evaluerer belastningen på kollisjonsdukkens nakke i den ordinære sertifiseringstesten. Ved å velge et barnesete med Plusstest-merking vet du at setet vil beskytte barnets nakke i en kollisjon, noe som ikke evalueres i den ordinære testen.

I samarbeid med Trygg Trafikk

Trygg Trafikk er en medlemsorganisasjon for frivillig trafikksikkerhetsarbeid og et bindeledd mellom frivillige aktører og myndigheter. Vi samarbeider med medlemsorganisasjonene om politiske saker, skaper møteplasser og arrangerer årlig en nasjonal konferanse for trafikksikkerhet.