Tag: barnekrybbe

Sikrere med bakovervendt sete

Ideen med bakovervendte bilseter for barn kom fra Sverige på 1960-tallet, fra professor Bertil Aldman på Chalmers Teknologiske Universitet i Göteborg. Professor Aldman ble inspirert av spesialseter som astronautene om bord i Gemini benyttet under oppskyting og landing. Disse spesialsetene var formstøpt for å fordele G-kreftene over hele ryggen. Prinsippet bak bakovervendte barneseter er nøyaktig det samme. Ved en frontkollisjon tar hele barnets rygg belastningen ved sammenstøtet, ikke bare den mye svakere nakken.

Sverige først

Takket være professor Aldman ble de bakovervendte barnesetene tatt i bruk i Sverige mye tidligere enn andre steder. Fordelene gjenspeiles i kollisjonsstatistikken. Forskning fra forsikringsselskapet Folksam viser at risikoen for at et lite barn omkommer eller blir alvorlig skadet, er fem ganger større i et forovervendt sete enn i et bakovervendt sete.

Sammenligner man svensk kollisjonsstatistikk med andre land hvor barna som oftest sitter forovervendt, er forskjellen oppsiktsvekkende.

barnedødelighet-i-bil


Dokumentering av forskjellen

Volvo har samarbeidet med professor Aldman helt siden han ble involvert i barnesikkerhet. En av fruktene av dette samarbeidet var det bakovervendte barnesetet som ble lansert av Volvo i 1972 – en premiere i bilindustrien. Volvo Traffic Accident Research Team har undersøkt og samlet inn data fra svenske trafikkulykker som involverer relativt nye Volvoer helt siden tidlig på 1970-tallet. Teamets funn legges inn i en database som per i dag har dokumentert mer enn 42 000 kollisjoner som involverer mer enn 70 000 mennesker. En unik kilde for forskere som ønsker å etablere flere fakta om barnesikkerhet.

Studert tusenvis av tilfeller

I årene mellom 1976 og 2012 var mer enn 6500 barn i alderen 0–15 år involvert i slike kollisjoner. I samme periode økte bruken av sikkerhetsbelter og barneseter dramatisk, fra ca. 25 % i 1976 til nesten 100 % de 10 siste årene. Risikoen for at et barn skal skades som passasjer i bil, har sunket kontinuerlig de senere årene, både som resultat av økt bruk av belter og forbedret kjøretøysikkerhet.

Økt beskyttelse

Effekten av økt bruk av sikkerhetsbelter gjenspeiles tydelig i skadestatistikken. Hvilken type beskyttelsessystem som brukes, er tydeligvis svært viktig. Når det gjelder å forhindre moderate skader på barn i alderen 0–15 år, gir bruk av et voksent sikkerhetsbelte ca. 68 % bedre beskyttelse enn ingen sikring i det hele tatt. Tilsvarende skadereduserende effekt, sammenlignet med de som ikke var beskyttet, er så høy som 90 % for barn som bruker bakovervendte barneseter, og 77 % for barn som bruker setepute med eller uten rygg. Det er også viktig at barn benytter den type barnesikring som passer for deres alder, høyde og vekt.

Den første turen

Husk:

  • Pass på at babyen ikke har på seg for store klær. Sikkerhetsbeltet må festes stramt, så nær kroppen som mulig.
  • Ikke kle på babyen for mye klær – husk at barnet ikke kan regulere kroppstemperaturen selv.
  • Babyen må ikke sitte for lenge i babysetet. Hvis du har lang kjørevei hjem, ta pauser ofte og løft opp babyen mens bilen står parkert.

Den første turen med barnet ditt fra sykehuset er en av de viktigste bilturene du noen gang skal ta. Planlegg turen godt, og sørg for å ha gode sikkerhetsprodukter som er korrekt montert, og som du gjerne har øvd litt med.

Bakovervendt babysete anbefales på det sterkeste fremfor babykrybbe. Babykrybbe kan brukes når det er medisinske årsaker, som for eksempel en prematur fødsel, som gjør at babyen ikke kan sitte i et ordinært babysete.

Barn må aldri plasseres med babysete i passasjersetet hvis kollisjonsputen er aktivert.

I noen biler kan passasjerkollisjonsputen kobles ut ved behov. Bilen din kan ha en bryter for dette formålet – sjekk instruksjonsboken.

Den-forste-turen

Den første turen

Det lille, myke hodet som lukter så godt, ligger varmt i hendene dine. Du skjønner at du har fått ansvaret for noe som er større enn deg selv, som er helt prisgitt deg og dine vurderinger, og som ikke ville eksistert hadde det ikke vært for deg. Og nå skal dere kjøre henne hjem for første gang.

Du legger henne ned i barnesetet, uendelig forsiktig, og strammer selene. Sjekker at de ikke er for stramme, og at tøyet ikke har krøllet seg under ryggen.

Du setter deg inn i baksetet sammen med henne. Pappa kjører i dag, for første gang som pappa. Du ser ned på det lille ansiktet, og plutselig virker veien hjem veldig lang og skummel. Det er rundkjøringer og lyskryss som skal forseres, syklister, fotgjengere, varebiler og busser som skal unngås, fartsdumper, sideveier og utkjørsler. Du sjekker selene på barnesetet igjen.

Dere kjører forsiktig ut fra parkeringsplassen. Pappa skrur på blinklyset lenge før krysset. Hun har sovnet nå, og du lar øynene hvile på to fotgjengere.

De skulle bare ha visst hvilken fantastisk dag det er. Plutselig klynker hun og vrir seg i stolen. Du kjenner hjertet hoppe i brystet, og du bøyer deg over henne for å se om det er noe som står på. Ingenting. Hun sover. Du sjekker selene igjen.

Veien hjem går overraskende bra. Du kjenner skuldrene senke seg litt, og du tar deg selv i å nynne, gleder deg til å komme hjem og bære henne inn gjennom døren, vise henne rommet hennes.

Dere svinger opp innkjørselen, hører grusen knase beroligende under dekkene og stopper bilen foran inngangsdøren. Fra baksetet kommer det ikke en lyd, og du bøyer deg helt ned til det fredelige, lille ansiktet som ligger der med lukkede øyne, for å sjekke at hun puster. Akkurat idet nesen din treffer nesen hennes, og du kjenner det milde vinddraget fra pusten, smiler hun. Og selv om du vet at det mest sannsynlig er en ufrivillig trekning i ansiktet, føles det ikke slik. Det er et smil. Et smil til deg. Og du smiler tilbake og sier tusen takk. Vi skal få det fint sammen.



Babysete (Gruppe 0+)

Et babysete er alltid bakovervendt og kan brukes av barn frem til de veier 13 kilo eller toppen av hodet til barnet går over kanten av babysetet. De fleste babyseter er beregnet for barn mellom 0 og 13 kilo, men det finnes noen setemodeller som dekker flere vektgrupper på én gang. Da kan man bruke setet til barnet er litt større. Les alltid instruksjonsboken til en setemodell før du installerer den. Det er også viktig å finne ut om setemodellen er kompatibel med bilen du kjører. Noen seter festet med ISOFIX mens andre festes med bilens egne belter.

Ingen bakovervendte barneseter må på noe tidspunkt monteres foran en aktiv kollisjonspute!

Retning: Alltid bakovervendt

Vektgruppe: 0+ (0 – 13 kg)

Barnets vekt: 0 – 13 kg

Barnets alder: Nyfødt til barnet har vokst ut av stolen

Beltesete (Gruppe II+III)

Når barnet ditt blir stort nok, er det på tide å skifte til et forovervendt barnesete. Barn mellom 15 og 36 kilo skal alltid festes med bilens egne setebelter. Noen av barnesetene kan festes med ISOFIX, men da kun i kombinasjon med bilens setebelter. ISOFIX skal med andre ord aldri brukes som eneste feste for barneseter beregnet for barn over 15 kg. Hvis ISOFIX brukes i sammenheng med et beltesete, kalles løsningen ISOFIT.

Når barna vokser ut av beltesetet bør de bruke bilpute frem til de er 150 cm høye eller veier mer enn 36 kilo.

Bakovervendt så lenge som mulig

Noen av setemodellene i gruppe II+III dekker også gruppe I. Det betyr at man kan få kjøpt seter som man bruker bakovervendt til barn mellom 9 og 18 kilo, og deretter kan man snu setet og bruke det som forovervendt sete. Det er imidlertid viktig å påpeke at barn er tryggest når de sitter bakovervendt. Derfor er det lurt å vente så lenge som mulig med å snu barnesetet. Den typen seter som både brukes i vektgruppe I, II og III har som regel integrerte belter eller spesialputer som kun skal brukes når barnet er innenfor vektgruppe I. Husk å lese bruksanvisningen på ditt barnesete nøye.

Retning: Alltid forovervendt

Vektgruppe: II+III

Barnets vekt: 15-36 kg

Barnets alder: Fra ca 4 år og til barnet ikke lenger har plass i stolen

Seterygg er viktig

Gode belteseter gir beskyttelse ved alle type kollisjoner, også sidekollisjon. Seteryggen gir også god beskyttelse, så det er tryggest å beholde denne så lenge du kan. Det betyr at rene seteputer uten rygg ikke er så gode som belteseter med rygg. Vær nøye med festing av beltet.

Det er alltid ditt ansvar å feste ditt barns setebelte. Sørg for at det er festet korrekt og at det er stramt nok. Du må under ingen omstendighet la barnet ditt feste beltet selv. Du kan lese mer om riktig sikring med beltet her.

Integrert barnesete

Noen biler, inkludert en rekke Volvo-modeller, har sine egne, integrerte barneseter – en svært brukervennlig form for barnesikring. I biler uten hodestøtter vil et barnesete med ryggstøtte sørge for støtte til barnets hode ved en kollisjon bakfra. Barneseter av disse typene er dessuten mer komfortable å sitte i for barna og for barnets ben. Sidestøtter innebygget øverst på ryggstøtten gir sideveis støtte til hodet, spesielt når barnet sover. Ulike typer sidestøtte i brystregionen sørger også for at barnet sitter mer komfortabelt og med bedre støtte, avhengig av barnets størrelse og adferd. Ryggstøtten i barnesetet kan også bidra til at sikkerhetsbeltet ligger komfortabelt på plass midt over skuldrene.

Sårbare passasjerer

Visste du at hodet til en ni måneder gammel baby utgjør 25 prosent av den totale kroppsvekten? Til sammenligning utgjør hodet til en voksen mann bare seks prosent av total kroppsvekt.

Hvis et spedbarn eller barn får hodeskader, innebærer det ofte hjerneskader, som vanligvis er mye mer alvorlig enn skader i ansiktet. Hodeskader hos barn blir ofte mer alvorlige fordi kraniet er tynnere hos et barn enn hos en voksen person, og dermed beskyttes ikke hjernen like godt.

Mykt skjelett

Nakkevirvlene på et nyfødt barn er konstruert av separate deler ben og brusk. Med andre ord: Barnets skjelett er fortsatt mykt. Brusken omdannes til ben i løpet av barnets tre første leveår.

Prosessen hvor brusken hardner til ben, fortsetter helt frem til puberteten. Det foregår en tilsvarende gradvis utvikling av musklene og senene i nakken.

Nakkevirvlene endrer også form ettersom personen vokser, fra den horisontale virvelen hos et lite barn til de sadelformede virvlene hos en voksen person. Sadelformen betyr også at virvlene griper inn i hverandre og støtter hverandre hvis hodet kastes forover. Det lille barnet mangler denne ekstra beskyttelsen.

En viktig forskjell mellom bekkenet på et barn og på en voksen er at den karakteristiske hoftebenstrukturen som kalles iliac crest (hoftebenkammen) ikke er fullt utviklet hos et barn, noe som gjør et lite barn mer sårbart.

Størrelsen og fasongen på personens hofter har betydning for hvordan sikkerhetsbeltene ligger. Hoftebenkammens fasong hos en voksen person holder hoftebeltet lavt nede i en kollisjon og hindrer beltet i å skyves opp og potensielt forårsake skader på indre organer.

nakkevirvler

 

Bakovervendt sikrere for alle

Den sikreste måten å sitte i en bil er bakovervendt. Faktisk ville det være bedre for oss alle å sitte bakovervendt i bilen, men siden bilene er utformet slik de er, lar dette seg ikke gjøre for voksne. Barn derimot kan og bør reiste bakovervendt så lenge som mulig.

I en frontkollisjon blir hodet til de forovervendte personene i bilen kastet forover med stor kraft. Kraften i bevegelsen svinger hodet nedover mot brystbenet og deretter opp og bakover igjen. En voksen nakke kan tåle denne belastningen forholdsvis bra, men et lite barns nakke tåler det ikke.

Siden frontkollisjoner er den vanligste typen sammenstøt, og dessuten den mest alvorlige, er det spesielt viktig at små barn sitter i bakovervendte seter.

Barnesete (gruppe I+II)


Når barnet ditt vokser ut av babysetet, finnes det to grupperinger av bakovervendte barneseter du kan velge mellom:

  1. Barneseter som kun dekker vektgruppe I (9-18 kg) – kan både være beltefestede og ISOFIX-sertifiserte.
  2. Barneseter som dekker både vektgruppe I og II (9-25 kg) – må festes med belte på grunn av barnets tyngde.

Bakovervendt er alltid tryggest, og barnet ditt bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, og helst til det er minst 4 år, eller vokser ut av setet.

Noen bakovervendte barneseter dekker også vektgruppe 0+ (0-13 kg). Vi anbefaler allikevel at alle barn sitter i babysete frem til de er 9 kg, da de er designet spesielt for babyer og vil kunne tilby bedre liggestilling.

Husk at bakovervendte barneseter aldri må monteres foran en aktiv kollisjonspute!


Retning: Bakovervendt, forovervendt, og kombiseter
(kan stilles begge veier)

Vektgruppe: I+II (9-25 kg)

Barnets vekt: 9 – 25 kg

Barnets alder: Ca. 12 måneder til 4,5 år (18 kg)/7 år (25 kg).

Gravid kollisjonsdukke

Forskere hos Volvo Car Group har siden 2001 studert gravide kvinners behov når det gjelder sikkerhet og komfort. Faktisk har vi utviklet en egen datamodell av en gravid kollisjonsdukke kun for dette formålet. Hun heter Linda og har gitt oss unik innsikt i hvordan gravide kvinner og deres ufødte barn reagerer på ulike kollisjoner og faresituasjoner.

Linda er utstyrt med lag på lag med detaljert informasjon om livmoren, morkaken, fostervannet og fosteret rundt 36. uke av svangerskapet. Dukken kan plasseres i alle bilmodeller og simulere kollisjoner ved ulike hastigheter. Linda har hjulpet oss med å komme frem til en viktig konklusjon: Gravide kvinner må alltid bruke sikkerhetsbelte og passe på at de bruker det riktig.

Sammen med data fra autentiske ulykker på veien brukes modellen i utviklingen og vurderingen av sikkerhet i bil. Hodeskader er en av de kategorier skader man ser hos ufødte barn som er involvert i bilulykker, både dødelige og ikke-dødelige. Den hyppigst dokumenterte årsaken til dødsfall blant ufødte barn er imidlertid at morkaken delvis eller helt løsner fra livmorveggen. Dette hindrer fosteret i å få nok oksygen.

Man har ikke fastslått en årsak ennå, men forskere tror at morkaken ikke er elastisk nok til å motstå deformasjonen som skyldes kollisjonskreftene.

Det som imidlertid er helt sikkert, er at gravide kvinner alltid skal bruke setebelte.

Volvo-Linda-kollisjonsdukke

I samarbeid med Trygg Trafikk

Trygg Trafikk er en medlemsorganisasjon for frivillig trafikksikkerhetsarbeid og et bindeledd mellom frivillige aktører og myndigheter. Vi samarbeider med medlemsorganisasjonene om politiske saker, skaper møteplasser og arrangerer årlig en nasjonal konferanse for trafikksikkerhet.