sikrere-med-bakovervendt-sete

Sikrere med bakovervendt sete

Å la barna sitte bakovervendt er langt sikrere enn forovervendt. Bakovervendte barneseter har vært et viktig skadereduserende tiltak helt siden 1972.

Ideen med bakovervendte bilseter for barn kom fra Sverige på 1960-tallet, fra professor Bertil Aldman på Chalmers Teknologiske Universitet i Göteborg. Professor Aldman ble inspirert av spesialseter som astronautene om bord i Gemini benyttet under oppskyting og landing. Disse spesialsetene var formstøpt for å fordele G-kreftene over hele ryggen. Prinsippet bak bakovervendte barneseter er nøyaktig det samme. Ved en frontkollisjon tar hele barnets rygg belastningen ved sammenstøtet, ikke bare den mye svakere nakken.

Sverige først

Takket være professor Aldman ble de bakovervendte barnesetene tatt i bruk i Sverige mye tidligere enn andre steder. Fordelene gjenspeiles i kollisjonsstatistikken. Forskning fra forsikringsselskapet Folksam viser at risikoen for at et lite barn omkommer eller blir alvorlig skadet, er fem ganger større i et forovervendt sete enn i et bakovervendt sete.

Sammenligner man svensk kollisjonsstatistikk med andre land hvor barna som oftest sitter forovervendt, er forskjellen oppsiktsvekkende.

barnedødelighet-i-bil


Dokumentering av forskjellen

Volvo har samarbeidet med professor Aldman helt siden han ble involvert i barnesikkerhet. En av fruktene av dette samarbeidet var det bakovervendte barnesetet som ble lansert av Volvo i 1972 – en premiere i bilindustrien. Volvo Traffic Accident Research Team har undersøkt og samlet inn data fra svenske trafikkulykker som involverer relativt nye Volvoer helt siden tidlig på 1970-tallet. Teamets funn legges inn i en database som per i dag har dokumentert mer enn 42 000 kollisjoner som involverer mer enn 70 000 mennesker. En unik kilde for forskere som ønsker å etablere flere fakta om barnesikkerhet.

Studert tusenvis av tilfeller

I årene mellom 1976 og 2012 var mer enn 6500 barn i alderen 0–15 år involvert i slike kollisjoner. I samme periode økte bruken av sikkerhetsbelter og barneseter dramatisk, fra ca. 25 % i 1976 til nesten 100 % de 10 siste årene. Risikoen for at et barn skal skades som passasjer i bil, har sunket kontinuerlig de senere årene, både som resultat av økt bruk av belter og forbedret kjøretøysikkerhet.

Økt beskyttelse

Effekten av økt bruk av sikkerhetsbelter gjenspeiles tydelig i skadestatistikken. Hvilken type beskyttelsessystem som brukes, er tydeligvis svært viktig. Når det gjelder å forhindre moderate skader på barn i alderen 0–15 år, gir bruk av et voksent sikkerhetsbelte ca. 68 % bedre beskyttelse enn ingen sikring i det hele tatt. Tilsvarende skadereduserende effekt, sammenlignet med de som ikke var beskyttet, er så høy som 90 % for barn som bruker bakovervendte barneseter, og 77 % for barn som bruker setepute med eller uten rygg. Det er også viktig at barn benytter den type barnesikring som passer for deres alder, høyde og vekt.