Gravid-kollisjonsdukke

Gravid kollisjonsdukke

I dag har forskere og bilprodusenter omfattende kunnskap om hvordan voksne og barn best beskyttes ved eventuelle ulykker på veien. Man har forsket – og forsker fremdeles – på hvordan man best beskytter det ufødte barnet i et sammenstøt.

Forskere hos Volvo Car Group har siden 2001 studert gravide kvinners behov når det gjelder sikkerhet og komfort. Faktisk har vi utviklet en egen datamodell av en gravid kollisjonsdukke kun for dette formålet. Hun heter Linda og har gitt oss unik innsikt i hvordan gravide kvinner og deres ufødte barn reagerer på ulike kollisjoner og faresituasjoner.

Linda er utstyrt med lag på lag med detaljert informasjon om livmoren, morkaken, fostervannet og fosteret rundt 36. uke av svangerskapet. Dukken kan plasseres i alle bilmodeller og simulere kollisjoner ved ulike hastigheter. Linda har hjulpet oss med å komme frem til en viktig konklusjon: Gravide kvinner må alltid bruke sikkerhetsbelte og passe på at de bruker det riktig.

Sammen med data fra autentiske ulykker på veien brukes modellen i utviklingen og vurderingen av sikkerhet i bil. Hodeskader er en av de kategorier skader man ser hos ufødte barn som er involvert i bilulykker, både dødelige og ikke-dødelige. Den hyppigst dokumenterte årsaken til dødsfall blant ufødte barn er imidlertid at morkaken delvis eller helt løsner fra livmorveggen. Dette hindrer fosteret i å få nok oksygen.

Man har ikke fastslått en årsak ennå, men forskere tror at morkaken ikke er elastisk nok til å motstå deformasjonen som skyldes kollisjonskreftene.

Det som imidlertid er helt sikkert, er at gravide kvinner alltid skal bruke setebelte.

Volvo-Linda-kollisjonsdukke